|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MasterPN
Miłośnik goldenów
Dołączył: 09 Kwi 2008
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dolnyśląsk
|
Wysłany: Wto 22:20, 13 Sty 2009 Temat postu: Gryzie gdy zostaje sama |
|
|
Witam! Mój goldenik (11 miesięcy) jak zostaje sam w domu to praktycznie za kazdym razem coś pogryzie (to wyciagnie sobie buta, to znajdzie jakas rękawiczke). Ostatnio wyszedlem na dosłownie 30min, wracam a tutaj pogryzione rękawiczki (moja mam w przeciągu tygodnia 2 razy kupywała nowe kapcie ). Oczywiście z tego co zaobserwowałem to pies, zaraz po tym jak wejde do domu, ze skulonym ogonem idzie na miejsce bo wie ze zle zrobil, a mimo to za kazdym razem powtarza sie sytuacja. Co robić w takiej sytuacji?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Trampeczka
Administrator
Dołączył: 24 Wrz 2006
Posty: 3143
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Książ Wlkp. Płeć: Kobieta
|
|
Powrót do góry |
|
|
bobek
Szkoleniowiec
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok
|
Wysłany: Wto 23:26, 13 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Witam! Mój goldenik (11 miesięcy) jak zostaje sam w domu to praktycznie za kazdym razem coś pogryzie (to wyciagnie sobie buta, to znajdzie jakas rękawiczke). Ostatnio wyszedlem na dosłownie 30min, wracam a tutaj pogryzione rękawiczki (moja mam w przeciągu tygodnia 2 razy kupywała nowe kapcie Twisted Evil ). Oczywiście z tego co zaobserwowałem to pies, zaraz po tym jak wejde do domu, ze skulonym ogonem idzie na miejsce bo wie ze zle zrobil, a mimo to za kazdym razem powtarza sie sytuacja. Co robić w takiej sytuacji? |
Robi tak dlatego że jest pełnym energii psem który potrzebuje zajęcia i je znajduje. Nie zostawiaj wartościowych dla ciebie rzeczy na wierzchu.One pachną tobą i resztą rodziny , kapcie , rękawiczki .Schowaj je Jesli przez przypadek zostawisz i pies pogryzie możesz mieć jedynie pretensje do siebie .Zorganizuj mu "zabawki" interaktywne np: butelki plastikowe z sucha karmą i kawałkami czegoś smacznego w tych butelkach zrób dziurki ,Trochę się napracuje by zdobyć coś smacznego i straci energię, a ty będziesz musiał posprzątać tylko po tym bałagan.Jest drapieżnikiem lubi polować i zdobywać .Traktuj go jak psa .Możesz przynieść do domu kartony np: z apteki i w każdy karton schować sporo smakołyków , możesz te kartony pochować jeden w drugi itd To zajmuje psu czas .
Skoro powtarza się sytuacja to oznacza, że powinieneś wyciągać wnioski
To oznacza, że to jak myślisz nie jest dobrym myśleniem, jak postępujesz jest błędnym postępowaniem. To oznacza, że mylisz się , poszukaj nowych rozwiązań, ale na pewno nie wiń swojego psa on nic nie robi naumyślnie ,celowo. Nie może robić nic celowo bo jest psem a one tak nie myślą. Wiemy, że psy uczą się poprzez skojarzenia .Doświadczają poprzez zmysły. Wszystko jest to dla nich ważne, uczą się poprzez tworzenie skojarzeń. Wchodząc do domu i mówiąc do niego tłumacząc mu że źle zrobił, tworzysz skojarzenie z tobą z twoim wejściem, twoim spojrzeniem , głosem , ale nie z czynem który zrobił wcześniej .Powodujesz sytuację dzięki której pies czuje się zakłopotany , dlatego idzie na miejsce , jest to bardzo stresujące.Jeśli zapewnisz mu zajęcie związane z gryzieniem zdobywaniem , poszukiwaniem to będzie to z pożytkiem dla ciebie i twojego psa .Poza tym dobra rada to : poczytaj o psie o jego wieku szczenięcym , dziecięcym i okresie dorastania .Dzięki temu będziesz wiedział jak bardzo krzywdzące psa jest obecne twoje myślenie No i ucz się cierpliwości bo wychowanie psa to nie lada sztuka wymagająca konsekwencji , umiejętności nagradzania i szacunku dla psich pomysłów .Natomiast wychowanie psa od nas wymaga wiedzy , wiedzy i wiedzy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wandalka17
Rutyniarz
Dołączył: 15 Cze 2008
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tychy Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 9:53, 14 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Dawaj mu gryzienia różne kości , wtedy na tym skupi swoją energie i zajmnie się kością . Oczywiscie zabawki i baw się z nim dużo na dworze . Dobre jest pływanie , bieganie .
Z moim psem miałam a własciwie mam , bo jeszcze jej to nie przeszło . Mam psa w tym samym wieku co Twój . I robie tak jak mi p.Alina radziła . A tu przesyłam ci wszystkie okresy życia psa , jeśli pani Alina pozwoli .
Etap noworodka - pierwsze 2 tygodnie życia
W tym etapie bardzo intensywnie kształtują się zmysły. Szczenię rodzi się zupełnie "ślepe" jednak zadziwiająco szybko potrafi orientować się w najbliższym otoczeniu. Choć porusza się bezradnie i z trudem, bezbłędnie trafia do sutków matki. Z powodzeniem używa rozwijających się zmysłów (szczególnie węchu) do poznawania otaczającego świata na drodze pozytywnych i negaywnych doświadczeń, ucząc się działać w sposób właściwy swojemu gatunkowi. Kiedy, na przykład, po dotarciu do ścianki kojca szczeniak próbuje się na nią wspiąć, kończy się to zawsze upadkiem ne plecy. To negatywne doświadczenie uczy małego psa, że nie może się wspinać jak kot. Pierwsze kontakty z rodzeństwem są początkiem póniejszych zabaw, choć najczęściej kończą się raczej tym, że obydwaj malcy zasypiają przytuleni do siebie. Pod koniec tego okresu pieseczki otwierają oczy.
Etap psiej socjalizacji - od 3 do 7 tygodnia życia
Szczenięta zarówno wyglądem jak i zachowaniem coraz bardzij przypominają dorosłe psy. W zabawach i "walkach" używają ostrych jak szpilki mlecznych zębów, ucząc się jak należy ugryć aby zadać ból, a czując ugryzienia dowiadują się co to jest zadany ból. Właśnie zadawanie i odczuwanie bólu są jedną z przyczyn dlaczego mleczne zęby są tak ostre. Głośny pisk ugryzionego w ucho brata jest sygnałem dla gryzącego, że chwyt był zbyt mocny, a ostre odgryzienie się, jakie otrzymuje w rewanżu jest niezłą lekcją taego jakie konsekwencje może mieć zbyt silny chwyt. Pod koniec tego etapu matki zaczynają odstawiać szczenięta od piersi. Początkowo suka pomrukuje na szczeniaka ostrzegawczo, a kiedy mimo to malec zabiera się do ssania, warczy patrząc przeszywającym wzrokiem. Czasem staje nad przewróconym na grzbiet szczeniakiem, który przypłaszcza się do ziemi popiskując. Następnym razem po takiej lekcji wystarcza ostrzegawcze mruknięcie, aby zdyscyplinować malucha. Jest to jedna z dróg wpajania dyscypliny w tej fazie rozwoju i nie należy traktować takiego zachowania suki jako objawu jej niechęci do szczeniąt, każda bowiem suka podejmuje działania dyscyplinujące. Jest niezwykle ważne, aby wszystkie szczenięta pozostawały z matką do końca tej fazy rozwoju. Tylko wtedy ich charakter ma szansę ukształtować się prawidłowo. Zdarza się niesety, że tzw. "producenci szczeniąt" z chęci szybkiego zysku sprzedają szczenięta zbyt młode (nawet 3-4 tygodniowe), które nie miały szansy zdrowo przeżyć tego etapu życia. Ten brak socjalizacji w psim stadzie owocuje w przyszłości nadmierną agresywnością i kłopotami w relacjach z innymi psami.
Choć najważniejszy w tym okresie jest kontakt malucha z matką i rodzeństwem nie należy zapominać o znaczeniu kontaktu z człowiekiem. Hodowca powinien możliwie często brać szczeniaki na ręce, głaskać, kontrolować stan oczu, uszu, łap, oglądać zęby, pielęgnować. W trakcie tych czynności pies nie tylko uczy się, że kontakt z człowiekiem jest przyjemnym doświadczeniem, ale też przeżywa - przynajmniej początkowo - lekki stres. Pozwala to na wykształcenie odpowiedniej odporności na stres, niezbędnej w dorosłym życiu. Nie trzeba mówić, że szczenięta pochodzące z dużych hodowli nastawionych na ilość, nie mają możliwości zdobycia tego rodzaju doświadczeń, natomiast ze szczeniąt, które w tej fazie miały zapewnione zarówno ciepło jaki i bezpieczeństwo opieki matczynej, jak i przyjemność kontaktu z człowiekiem, wyrastają na ogół przwidłowo przystosowane do życia psy.
Etap socjalizacji z człowiekiem - od 7 do 12 tygodnia życia
W tym etapie szczeniak uczy się jak przystosować się do życia wśród ludzi. Najlepiej więc by po ukończeniu 7 tygodni mógł znależć się w domu nowych właścicieli. Nie znaczy to oczywiście, że szczeniakowi przebywającemu w domowej hodowli, mającego dużo kontaktów z ludmi, pozostanie u hodowcy na dłużej, może uczynić krzywdę. Dobrze jest w tej fazie rozwoju przeprowadzić niestresujące testy charakteru szczeniąt, pozwalające określić temperament i dziedziczne skłonności malca bardzo różne u poszczególnych szczeniąt w miocie. Wiedza na ten temat pozwoli na wybranie szczeniaka zgodnie z oczekiwaniami przyszłych właścicieli (ważne szczególnie, gdzy pies ma przebywać wśród dzieci). Mimo, że najczęściej to przyszli właściciele wybierają sobie szczenię z miotu, doświadczony i odpowiedzialny hodowca powinien zasugerować im odpowiedni wybór, a przynajmniej poinformować o wynikach prób testowych i swoich obserwacjach maluchów.
Testy psychiczne przeprowadzone z mniej więcej 7 tygodniowymi maluchami są najbardziej miarodajne, bowiem w tym wieku szczenię ma niewielką ilość zachowań nabytych, a ich reakcje odzwierciedlają głównie odziedziczone skłonności
W nowym domu kontakty z domownikami i obcymi ludmi powinny być tak sympatyczne jak to tyko możliwe. Należy unikać zbyt ostrego karcenia malca zarówno krzykiem jak i za pomocą kar fizycznych (nie znaczy to oczywiście, że nie należy psiaka dyscyplinować i pozwalać mu na wszystko !). Pomiędzy 8 a 11 tygodniem szczeniak poznaje uczucie strachu i jeśli w tym okresie doświadczy zbyt silnego strachu lub bólu, stanie się nadmiernie lękliwy, a wyprowadzenie go z tego stanu jest zwylke trudne. Nowy właściciel musi bardzo delikatnie traktować malca w tej fazie rozwoju, chroniąc go przed wszelkiego rodzaju urazami, a jednocześnie umożliwić mu doświadczenie różnorodnych pozytywnych doświadczeń w wielu miejscach i z wieloma ludzmi (ważna jest np. pierwsza wizyta u lekarza weterynarii około 12 tygodnia, kiedy to lekarz nie dokonując przykrych zabiegów obejrzy psa i go pogłaska).
Psy z "przemysłowych" hodowli, trzymane w kojcach i pozbawione w tym okresie kontaktów z człowiekiem (czasem też z rodzeństwem) trafiające do nowych właścicieli po 14 tygoniu życia zdradzają objawy kenelozy - syndromu pozbawienia bodców w wieku szczenięcym. Mają ogromne kłopoty w nawiązaniu kontaktu z człowiekiem i są wyjątkowo mało odporne na stres. Dobrze czują się natomiast w towarzystwie innych psów.
Etap zamykający - od 12 do 16 tygodnia życia
W tym czasie pies przestaje być szczeniakiem, a staje się dorastającym psiakiem, po ludzku pojmując nastolatkiem. Czuje się wystarczająco pewny siebie i zadomowiony w swoim otoczeniu. Często w ludzkim świecie nie stawia mu się żadnych ograniczeń i obdarza przywilejami, których nie miałby nigdy żyjąc z rodzeństwem i matką wśród psów. Patrząc z ludzkiego punktu widzenia, wciąż postrzegamy takiego dwunasto- czy szesnastotygodniowego psa jako szczeniaka i tolerujemy w jego zachowaniu rzeczy jakich nigdy nie tolerowalibyśmy u psa dorosłego, zapominając, że psy rozwijają się niepomiernie szybciej niż ludzie. Jest to więc najwyższy czas, w którym powinno się uczyć psa podstawowych komend i zasad dobrego wychowania, kontynuując jednocześnie oswajanie z otoczeniem i innymi psami. Można w tym celu skorzystać z pomocy i doświadczenia innych psiarzy lub tzw. psiego przedszkola - miejsca, gdzie spotykają się regularnie młode psy właśnie po to, żeby uczyć się zachowania w psim towarzystwie.
W tej fazie rozwoju następuje jeszcze jedna bardo ważna rzecz. - Pies zmienia zęby. Wiąże się to zawsze z nadmiernym gryzieniem i niszczeniem wszystkiego co popadnie, a że pies w tym wieku gryżć musi, trzeba zadbać o to, żeby miał pod łapą coś co do gryzienia się nadaje (gryzaki z suszonej skóry, duża cielęca kość lub suchy chleb).
Etap ucieczek - od 4 do 8 miesięcy
W tym mniej więcej czasie pies odczuwa coś, co możnaby określić mianem zewu wolności. Posłusznie dotąd przychodzący na zawołanie, nagle jakby głuchnie i oddala się w przeciwną stronę. Jest to normalne zachowanie w wilczym stadzie. W tym czasie młody samiec zaczyna rozglądać się za partnerką seksualną, a młoda samica ma pierwszą cieczkę. W tym też czasie odziela się samodzielnie od stada, by zwiedzić okolicę na własną łapę. Jest to wiek, który odpowiada wiekowi czternastu, szesnatu lat u ludzi.
Nie jest rzecz jasna tak, że pies ciągle i stale ucieka - czasem trwa to kilka dni, czasem nawet miesiąc, a dalsze utrwalone kłopoty z przychodzeniem na zawołanie powstają najczęściej gdy pies odkryje, że nieposłuszeństwo i samodzielna wyprawa jest świetną zabawą. Ważne w tym czasie jest niekaranie psa, który wrócił z takiej wyprawy. Pomaga także spacerowanie w nieznanym psu terenie, gdzie czuje się mniej pewnie i nie oddala się tak chętnie od swojego pana.
Okres dojrzewania - od 6 do 14 miesięcy
Zarówno w organizmie dorastających suk jak i psów zachodzą w tym okresie duże zmiany hormonalne. Analogicznie jak u ludzkich nastolatków przeżywających okres "burzy i naporu", psie nastolatki mają podobne problemy. Kiedy organizm zmaga się z ustaleniem nowej równowagi hormonalnej, mogą pojawić się wygórowane czy wręcz niezrozumiałe reakcje i zachowania. Obojętne dotąd praedmioty czy zjawiska mogą być przyczyną lęku lub agresji. Zachowanie właściciela w tym czasie może wpłynąć na późniejsze skłonności pupila. Zarówno karanie psa, jak i próby ośmielenia czy uspokojenia go mogą spowodować utrwalenie niepożądanych zachowań, natomiast spokój i ignorowanie takich reakcji pokazują psy, że nie ma o co robić zamieszania. Jak to u nastolatków bywa, okres dojrzewania może przebiegać bez większych manifestacji.
Wiek dojrzały - od 1 do 4 lat
Mniej więcej do ukończenia 4 miesięcy poszczególne etapy rozwoju psów różnych ras pokrywają się. Później pojawiają się pewne różnice zależne od rasy i wielkości psa. Zasadą jest, że psy małych ras wchodzą w poszczególne fazy szybciej niż psy ras dużych. Tak też okres dojrzewania do osiągnięcia pełnej dojrzałości trwa od roku do lat czterech w zależności od wielkości i rasy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
bobek
Szkoleniowiec
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok
|
Wysłany: Śro 11:00, 14 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Choć najważniejszy w tym okresie jest kontakt malucha z matką i rodzeństwem nie należy zapominać o znaczeniu kontaktu z człowiekiem. Hodowca powinien możliwie często brać szczeniaki na ręce, głaskać, kontrolować stan oczu, uszu, łap, oglądać zęby, pielęgnować. W trakcie tych czynności pies nie tylko uczy się, że kontakt z człowiekiem jest przyjemnym doświadczeniem, ale też przeżywa - przynajmniej początkowo - lekki stres. Pozwala to na wykształcenie odpowiedniej odporności na stres, niezbędnej w dorosłym życiu. Nie trzeba mówić, że szczenięta pochodzące z dużych hodowli nastawionych na ilość, nie mają możliwości zdobycia tego rodzaju doświadczeń, natomiast ze szczeniąt, które w tej fazie miały zapewnione zarówno ciepło jaki i bezpieczeństwo opieki matczynej, jak i przyjemność kontaktu z człowiekiem, wyrastają na ogół przwidłowo przystosowane do życia psy |
Wprowadzę małe poprawki :
Tak robić nie warto , ostatnie seminarium na którym byłam , doświadczenie Turid Rugass / uważam ją za wielkiego praktyka , który przekazując swą wiedzę przekazuje to czego doświadczył, nie tylko teorię, to bardzo cenne ./ mówi co innego .
• 6-12 tydzień korygowanie gryzienia , uczy matka W tym czasie uczą się więzi z ludźmi i psami
• 8-9 tydzień kilka dni strachu ,potrzebny spokój .Nie wolno zabierać wówczas szczeniąt od matki
Dlatego wczesna stymulacja szczeniąt , i przygotowanie psa z nadmiarem ingerencji człowieka nie ma sensu .
Cytat: | Etap zamykający - od 12 do 16 tygodnia życia
W tym czasie pies przestaje być szczeniakiem, a staje się dorastającym psiakiem, po ludzku pojmując nastolatkiem. Czuje się wystarczająco pewny siebie i zadomowiony w swoim otoczeniu. Często w ludzkim świecie nie stawia mu się żadnych ograniczeń i obdarza przywilejami, których nie miałby nigdy żyjąc z rodzeństwem i matką wśród psów. Patrząc z ludzkiego punktu widzenia, wciąż postrzegamy takiego dwunasto- czy szesnastotygodniowego psa jako szczeniaka i tolerujemy w jego zachowaniu rzeczy jakich nigdy nie tolerowalibyśmy u psa dorosłego, zapominając, że psy rozwijają się niepomiernie szybciej niż ludzie. Jest to więc najwyższy czas, w którym powinno się uczyć psa podstawowych komend i zasad dobrego wychowania, kontynuując jednocześnie oswajanie z otoczeniem i innymi psami. Można w tym celu skorzystać z pomocy i doświadczenia innych psiarzy lub tzw. psiego przedszkola - miejsca, gdzie spotykają się regularnie młode psy właśnie po to, żeby uczyć się zachowania w psim towarzystwie.
W tej fazie rozwoju następuje jeszcze jedna bardo ważna rzecz. - Pies zmienia zęby. Wiąże się to zawsze z nadmiernym gryzieniem i niszczeniem wszystkiego co popadnie, a że pies w tym wieku gryżć musi, trzeba zadbać o to, żeby miał pod łapą coś co do gryzienia się nadaje (gryzaki z suszonej skóry, duża cielęca kość lub suchy chleb).
Po dwóch tygodniach szczenięta zaczynają robić coś co robią przez resztę życia eksplorują .Są bardzo ciekawskie. Uczą się zbierają wiadomości o świecie i uczą się radzić sobie w życiu .Warto więc im na to pozwolić , uczyć się życia , być psami .Eksplorować bo wówczas samodzielnie nabierają umiejętności radzenia sobie w życiu z wieloma sytuacjami .Nie oznacza to że 5- tygodniowe szczenię bierzemy do miasta by je socjalizować .Wszystko robimy małymi kroczkami . Psy i wilki uczą się od pierwszego dnia życia .Gdy widzą i słyszą ich zmysły przekazują im wiedzą na całe życie .Od tego momentu zaczyna się okres nauki który trwa przez całe życie .Mylnym jest twierdzenie że nauczą się wszystkiego przez trzy cztery miesiące .To mylne .To czego się uczymy to fakt ,że w wieku 4-5 tygodni szczenięta uczą się szacunku wobec siebie .Jeśli my im nie przeszkadzamy tę wiedzę nabywają na całe życie .Wówczas widzimy matkę która bierze w pysk jedzenie , podchodzi do szczenięta kładzie je i czeka ,Gdy szczenię chce zabrać jedzenie warczy unosząc wargi – mówić to moje jedzenie .Po kilku sekundach odchodzi i szczeniaki mogą brać jedzenie .Wówczas matka nie może po nie wrócić .Dlatego gdy szczenię trafia do nas wie że jedzenie jest jego .Są wystraszone gdy my zabieramy jedzenie .Nie wolno nam tego robić .Gdy zabieramy jedzenie uczymy szczeniaka być agresywnym przy jedzeniu .Gdy rodzice idą na polowanie pierwsze jedzą szczeniaki Dlatego mylnym jest twierdzenie gdy ludzie mówią że powinien pierwszy jeść człowiek .Szczenięta uczą się szanować siebie kiedy mają jedzenie .
Szczenięta uczą się kontaktu z człowiekiem, ale ten kontakt powinien być dozowany , powolutku , bez nadmiernych zadań wobec szczenięcia .Branie na ręce powoduje stres , więc nie należy do przyjemnych kontaktów .W okresie 8 tygodnia potrzebny jest spokój szczeniętom jest to okres strachu trwa kilka dni i nie warto wówczas oddawać szczenięcia . |
Do jakiego wieku szczenięta pozostają szczeniakami ?
Zaczynają wychodzić z wieku szczenięcego w wieku 4-4,5 miesiąca .Do tego czasu traktujmy je jak szczenięta W naturze szczenięta są karmione przez matkę ok. cztery miesiące .Ludzie nie mogą sobie na to pozwolić Ale jest wiele rzeczy które można wykonać wychowując szczenięta .W wielu 6-12 tygodni uczą się zahamowania gryzienia i zahamowania zachowań agresywnych od matki .Jest to jeden z powodów by nie zabierać szczeniąt od matki zanim nie skończą trzeciego miesiąca .Przynajmniej 9-10 tygodni.
Korzystniej dłużej 10-11 tygodni .Wówczas zdecydowanie lepiej adoptują się w domach z ludźmi
. Małe szczeniaki powinno się chronić przed nadmiernym ruchem .Ważna jest ochrona ruchu jak w naturze .Powinny mieć limit spacerów .Ograniczamy spotkania z innymi szczeniakami na początek do jednego szczeniaka .Szczenięta powinny powoli zapoznawać się z otoczeniem i ze sobą .Zależy to indywidualnie od szczeniaka .Jeśli się zaczynają szamotać ze sobą poziom stresu wzrasta .Rozdzielamy je gdy zaczynają zachowywać się agresywnie .Dobrze jest gdy w pomieszczeniu ze szczeniakami jest dorosły pies zaczyna on sam rozdzielać szczenięta. My powinniśmy przejmować kontrolę nad zabawą psów. W chwili gdy zabawa szczeniąt staje się zbyt agresywna .Spotkanie szczeniąt które powinno trwać to 7-10 min po tym czasie zabawa przemienia się w zabawę agresywną w związku z nagromadzeniem zbyt dużych emocji stresu .Jest to więc maksymalna potrzeba zabawy. Inaczej włącza się stres. I nie jest to dobre.
Okres szczenięcy to okres gdy szczeniaki powinny nauczyć się przebywać w swoim towarzystwie w miły sposób To budowanie podstaw by były miłymi psami Zajęcia w klasie szczeniąt powinnyśmy rozpoczynać w 4 – 4,5 miesiąca .
Matka ojciec zatrzymywał by szczeniaki gdy źle się bawią , dlatego gdy nie ma psich rodziców my przejmujemy odpowiedzialność. Nie da się wychować inaczej szczeniąt. Potrzebny jest człowiek i to na co przed wszystkim możemy pozwolić to eksplorować .poznawać , i rozdzielać agresywne zabawy. Jednak to co robią ludzie to interwencja w zły sposób. Wszystkie szczenięta muszą przejść przez okres dorastania zanim dorosną Jeśli tak jak małe dzieci obciążymy zbyt wiele , dużą odpowiedzialnością to przestaną sobie radzić w przyszłości .
Oznacza to że intensywna nauka , zabawy intensywne z innymi szczeniakami są kłopotem dla dorastających szczeniąt ,oraz że będą dzięki nadmiernym bodźcom przeżyciom kłopoty później w życiu dorosłego psa. Wczesna i intensywna socjalizacja również .Zamiast nauki komend ważna jest eksploracja , poznawanie. Dlatego nauka przez szczeniaka naszego świata powinna być bardzo przemyślana .Szczeniaki potrzebują spokojnych kochających rodziców . Tego właśnie my potrzebujemy się nauczyć w wychowaniu szczeniąt .Warto to zrozumieć
Okres dojrzewania -
• 16-miesiąc . wówczas psy wchodzą w okres młodzieńczy. Wyrastają z licencji szczeniaka .Potrzebują więcej wyzwań z zakresu stymulacji mentalnej , potrzebują się wyżyć. Gdy nadchodzi ten okres przestajemy robić coś z nauką psa .Mentalny rozwój psa podobny jest do rozwoju człowieka .Jest bardzo wiele podobieństw między człowiekiem, a psem, jeśli chodzi o rozwój. Kiedy ludzie i psy są w okresie dorastania / człowiek od 12-13 rok życia/oznacza to, że musimy poczekać, aż ten okres przejdzie. Z dziećmi trak robimy .Jest to sprawdzian cierpliwości .Wszystkie psy mają w tym wieku napady młodzieńcze , szaleństwa , skakania, inne .Wówczas jest z nimi nie lada problem .Na świecie we wszystkich schroniskach w tym czasie trafia najwięcej szczególnie samców w wieku 12- 18 miesięcy .Ponieważ ludzie myślą ,że nie udało się im psa wychować – pamiętajmy jednak że to tylko okres dorastania Nasze dzieci podobnie dorastają. Uświadommy sobie że musimy to przetrwać. W tym czasie psy nie chcą robić nudnych rzeczy , wolą aktywne zadania , skakanie , tropienie ale nie długi i nudny siad z zostawaniem bo i trak uważają, że nie znają takiej komendy. Często okazuje się, że nie potrafią chodzić na smyczy i brykają góra dół , góra , dół .- ale my powinniśmy dać spokój , nie denerwować się tym ,poczekać , przestanie brykać i dopiero iść dalej .Okres koncentracji jest minusowy , nawet -2 .One nas wówczas próbują, chcą nas zastraszyć , kombinują jak by tu pobrykać .Często ludzie myślą, że pies chce ich zdominować .Pies po prostu trzaska drzwiami jak nastolatek. Próbuje nas wyprowadzić z równowagi., prowokuje , kombinuje .Dobrą radą jest wówczas używanie dużej ilości sygnałów uspakajających, spokojne zatrzymanie, odwracanie plecami i używanie ich. Nauczmy siebie kontrolować by zachować spokój przy dorastających psach. Ignorujmy złe zachowanie, a nagradzajmy dobre , bądźmy w tym bardzo konsekwentni.
Warto byśmy wychowując psy brali pod uwagę to co napisałam . Jak wspomniałam są one doświadczeniem Turid Rugass Mogę jedynie powiedzieć, że zgadzam się z tym .Obserwując szczenięta i ich sposób poznawania świata w naszej szkole mam podobne przemyślenia i doświadczenia .
Warto , naprawdę warto wychowując psy korygować swoją wiedzę i absolutnie nie kierować się stereotypami .Dlatego gdy ktoś na forum poleca książkę np:" Okiem psa" to powiem, że i w moim postępowaniu wobec psów wniosła ona wiele zmian ale 15 lat temu .Dziś wiemy znacznie więcej .Zdobywanie wiedzy wymaga od nas wysiłku umysłowego , ale bez tego nie wychowamy szczeniaka na dobrego psa.
Wybierając przedszkole dla psów unikajmy tych w których szczeniak musi się uczyć i ma nadmiar wrażeń ,Szukajmy szkół w których w świat ludzi trener uczy nas wprowadzać psy spokojnie .Unikajmy tych w których przez godzinę szczeniaki biegają, one nie muszą się wybiegać one powinny poznawać .Ruch i wrażenia powinny być dozowane .
Na wszystko jest czas , Jeśli źle przygotujemy szczeniaka , zafundujemy mu zbyt wiele to jego zachowanie w późniejszym wieku będzie dawało nam wiele do myślenia i trudno wówczas z tym sobie poradzić.Zależy to tylko od nas .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wandalka17
Rutyniarz
Dołączył: 15 Cze 2008
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tychy Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 12:08, 14 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za sprostowanie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
MasterPN
Miłośnik goldenów
Dołączył: 09 Kwi 2008
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dolnyśląsk
|
Wysłany: Czw 1:27, 15 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Dzięki za tak wyczerpujace odpowiedzi Bedę próbował Waszych rad, dały one wiele do myślenia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kesse
Przyjaciel forum
Dołączył: 07 Sty 2008
Posty: 11852
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: dolny śląsk Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Czw 10:32, 15 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Normalnie sobie to wszystko wydrukuje, o!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Monina&Breguś
Ekspert
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1606
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wielka Brytania Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pią 0:53, 16 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Normalnie to ja też,o! I już zaczynam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
AnnaBogusiak
Goldeniarz
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź/Czarny Las Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pią 2:16, 16 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Z ta butelką plastikową to uważaj, zabawka super, ale jak nie chcesz się potem denerwować że zjadł cała a nie tylko karmę, to zostawiaj mu jak wychodzisz żwacze, czy zabawki jakieś, albo dużego konga z czymś smakuśnym w środku.
Butelka lepiej w ruch jak jesteś na miejscu:)
A co do reszty, to tak, jak najbardziej pochowaj cenne rękawiczki i buty:):p
Zabezpiecz resztę mieszkania, żeby sobie nie zaszkodził psiak.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ariena
Rutyniarz
Dołączył: 13 Lut 2008
Posty: 546
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pią 11:39, 16 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Moja to zabiera papcie na swoje posłanie, ale ich nie gryzie, chyba że są ze skóry (np. mojego narzeczonego i te pogryzła). Po prostu przynosi na swoje posłanie i nie wiem-wącha, przytula się bo czuje nasz zapach, bo tęskni.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ariena dnia Pią 11:39, 16 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
bobek
Szkoleniowiec
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok
|
Wysłany: Pią 13:32, 16 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Moja to zabiera papcie na swoje posłanie, ale ich nie gryzie, chyba że są ze skóry (np. mojego narzeczonego i te pogryzła). Po prostu przynosi na swoje posłanie i nie wiem-wącha, przytula się bo czuje nasz zapach, bo tęskni. |
Miała taką potrzebę , i nie warto tego zmieniać, obecność zapachu waszego dawała poczucie bezpieczeństwa , niech więc śpi z kapciem .Poza tym psy chcą być odpowiedzialne za coś , może chciała przypilnować kapcia do wszego powrotu , mądra suczka.
Warto zostawić swoją starą koszulkę , bluzę , i na tej bluzie będzie pies się mościł .
W dziale filmiki Jerzy wstawił filmik na którym golden nosi misia , To wspaniały przykład pies czuł się odpowiedzialny za wychowanie misia i tak przeuroczo o niego dbał. Naszym psom warto zapewnić takie potrzeby i umieć kontrolować je , obserwując ,na ile powinno być to naszym, a na ile psa zajęciem
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez bobek dnia Pią 13:35, 16 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|